BMI: Lär dig att beräkna och förstå ditt BMI

Är du underviktig, överviktig – eller väger du precis som du “borde”? Det kan vara svårt att bedöma om ens vikt är hälsosam eller inte genom att bara titta på badrumsvågen. För din vikt säger faktiskt ingenting om din hälsa.

Om du vill förstå din vikt är det en bra idé att räkna ut ditt BMI. Siffran berättar om du är hälsosam och normalviktig, eller om din vikt går utöver din hälsa.

Vad är BMI?

BMI är en av de mest populära måttenheterna för att värdera om en kroppsvikt är hälsosam eller ohälsosam. Det är en förkortning av Body Mass Index och det används för att beskriva förhållandet mellan längd och vikt.

BMI är baserad på en matematisk formel, som grovt beskriver hur mycket du väger i förhållande till din längd och därmed om du har en normal vikt, är överviktig eller underviktig.

Beräkna ditt BMI med en BMI-räknare

Det är faktiskt ganska enkelt att räkna ut BMI. På nätet finns det många olika BMI-räknare där du enkelt och snabbt kan beräkna BMI.

Det enda du behöver veta är din längd och din vikt. Det knappar du in i BMI-räknaren och så ger den dig ett BMI-värde.

Prova en BMI-räknare här.

Räkna ut ditt BMI själv

Det är faktiskt ganska enkelt att räkna ut sitt BMI själv. Formeln för BMI är att du bara ska dividera din vikt (i kg) med din längd (i meter) gånger din längd (i meter).

När du har räknat ut ditt BMI kan du kolla upp det i BMI-tabellen och ta reda på vad det säger om din vikt.

  • BMI över 30: Du är kraftigt överviktig.
  • BMI 25-30: Du är överviktig
  • BMI 18,5-25: Du har en hälsosam och normal vikt
  • BMI under 18,5: Du är underviktig

Vad kan du använda ditt BMI till?

BMI ger en grov bild av om du har en hälsosam och normal vikt – eller om din vikt är så hög eller låg att det kan vara hälsovådligt.

BMI lämpar sig generellt sett bäst för att säga något om övervikt och undervikt i hela befolkningsgrupper, medan man som individ måste tolka BMI-värdet med lite reservation.

BMI-värdet säger bland annat inget om huruvida din kropp består av fett eller muskler. För stora mängder fett ökar risken för livsstilssjukdomar, medan muskler som väger nästan 20 % mer än fett inte är skadliga för hälsan.

Men trots allt ger BMI-värdet en bättre uppfattning om huruvida din vikt är hälsosam eller inte än vad din badrumsvåg gör. Bara din vikt säger ingenting, då en vikt på t ex 80 kg kan vara hälsosamt om du är 180 cm lång, men ohälsosamt om du är 160 cm.

Relaterade artiklar

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Close